Jak zmienić swoje nawyki, by nie wrócić do picia alkoholu?

Powrót do normalnego, trzeźwego życia bywa dla każdego alkoholika niezwykle trudny. Występujące w tym czasie zmiany nastroju, gorsze samopoczucie i pojawiające się problemy dnia codziennego, mogą zniechęcać do dalszej walki, przez co alkoholik zaczyna szukać okazji i usprawiedliwień do ponownego napicia się alkoholu. Jak sobie z tym poradzić? Czy można zmienić swoje codzienne nawyki, by nie sięgnąć z powrotem po alkohol?

Co zrobić, aby nie dopuścić do nawrotu choroby alkoholowej?

Nawrót choroby alkoholowej doprowadza do złamania abstynencji, często do rzucenia terapii uzależnień i zaprzestania korzystania z pomocy innych. Aby temu zapobiegać warto od początku wprowadzić kilka życiowych zmian.

  1. Unikanie wyzwalaczy, czyli chodzenia do knajp, barów i restauracji z łatwo dostępnym alkoholem; niechodzenie na imprezy czy domówki, bo te łatwo wyzwalają skojarzenia z piciem; unikanie wszelkich rzeczy i sytuacji, które do tej pory w jakikolwiek sposób kojarzyły się z alkoholem.
  2. Zmiana towarzystwa jest bardzo często niezbędna. Należy zmienić środowisko znajomych i przyjaciół na takie, które będzie sprzyjać walce z nałogiem, a nie namawiać do powrotu do niego.
  3. Stosowanie zasady HALT (Hungry, Angry, Lonely, Tired) to dbanie o to, żeby nie być głodnym, złym, samotnym i zmęczonym, ponieważ te czynniki sprzyjają szybszemu sięgnięciu po alkohol, jako remedium na złe samopoczucie.
  4. Bycie aktywnym i zajęcie się jakimś hobby wymusza ciągłe działanie i „zajęcie głowy” innymi rzeczami, niż myślenie o alkoholu. Szczególnie polecana jest aktywność fizyczna i wszelka aktywność umysłowa, zajmująca uwagę i wymagająca koncentracji.

Stosowanie tych kilku prostych zasad pomaga w utrzymywaniu abstynencji i pozwala trzeźwiejącemu alkoholikowi na lepszą kontrolę nad swoim życiem.